TOMIČIĆ: ZA LOŠE UVJETE NATJEČAJA JE KRIVA DRŽAVA

Objavljeno: 18. 06. 2015.


PODIJELI:

tomičić

"Vječiti" problemi oko natječaja za zemlju, i općenito zakonsko-stručna pitanja na tu temu, u Đakovštini je gotovo idealan sugovornik dipl.ing Josip Tomičić.

Okidač za razgovor bilo je najnovije poništenje natječaja, a osim pukog traženja krivca Tomičić nudi i rješenje za ovaj, ali i sve buduće natječaje za zemlju.

NEDEFINIRAN I NEPRECIZAN ZAKON

Gotovo uvijek problemi uz natječaj za zemlju?

Veliki je problem nepostojanje informacija vezano uz provedbe natječaja novog Zakona. Mi koji smo se natjecali nemamo pravo na otvaranje ponuda, ne možemo vidjeti koje su ponude važeće a koje nevažeće, tko su ponuđači. Nemamo nikakav uvid u bodovanje, a najveća mana tih natječaja je što nema ograničenja koliko može dobiti jedan ponuđač.

Osim toga, Zakon nije ni dovoljno precizan, i zbog svega može se desiti da jedan ili nekoliko ponuđača dobiju svu zemlju, a da svi podaci ostanu skriveni i da nema mogućnosti žalbe.

Na koga pokazati prst, tko je krivac?

Krivac je država što je osmislila takav zakon gdje zemlju može dobiti jedan, što dovodi do uništavanja sela. Jedan dobije svu zemlju, a drugi sve izgube. To je pravljenje kombinata.

Kakve su šanse malih OPG-ova?

Može se desiti da netko tko ima pet krava i jedan hektar zemlje dobije maksimalan broj bodova, ako je mladi poljoprivrednik i ako recimo ima fakultet. Netko s pet krava i jednim hektarom može dobiti 1 000 ha, ako se tako potrefe bodovi. To je nerealno, kao što je nerealno da netko tko već ima 20 000 ha dobije svu zemlju na natječaju. Zakon je takav da pogoduje takvim nemogućim situacijama.

POKUŠALI PROGURATI ZAKON KOJI POGODUJE VELIKIM IGRAČIMA

Sa samog terena, da li netko iole utjecajniji, kao Brlošić ili ti ima šanse izgurati stručne prijedloge? Ili možda bolje da pitam, da li uvaže vaše prijedloge?

Evo i danas je u HPK sastanak Upravnog odbora, s kojeg će se zaključci o problemima poslati Agenciji i Ministarstvu.

Oni su taj novi Zakon 2,5 godine pravili, baš zato što su stalno dobivali prigovore, jer su morali uvažavati jedan dio prigovora, htjeli su ga napisati tako da pogoduju velikima. Istovremeno su htjeli postići da zamažu oči malima, da se taj Zakon usvoji bez nekih većih prigovora.

Išlo se u izmjene kada se vidjelo da ne valja, ali sada ni sa izmjenama nije dobro. Sada osim velikih, može i neki mali mladi poljoprivrednik sa par hektara dobiti nerealne površine, što opet nije rješenje.

RJEŠENJE JE JEDNOSTAVNO

Koje je rješenje po tvom? Ne može se sve zadovoljiti, ali koje je rješenje da većina bude zadovoljna?

Rješenje je da se vrati općinama provedba natječaja, ali da se uvede i malo veći nadzor Ministarstva nad radom općinskih povjerenstava, da se uvedu kazne za povjerenstva koja ne rade po zakonu.

Svi natječaji do sada imaju zajedničko, da zemlju može dobiti i onaj tko je državi dužan porez. Inače svi drugi natječaji u državi uvjetuju da se nema duga prema Poreznoj, jedino za zemlju možeš imati poreznog duga.

Kada bi se izbacili iz posjeda svi koji imaju poreznog duga, i da se da zemlja ovima što nemaju duga, to bi jako unaprijedilo poljoprivredu.

Jedno od rješenja je naravno, da se ipak ograniči po općinama koliko može dobiti jedan ponuđač.

JAKOVINA NAJAVIO DA "ŽITU" FALI ZEMLJE

Kada je Jakovina postao ministar, prva rečenica mu je bila: "Moramo promijeniti zemljišnu politiku tako da zemlju dobivaju oni koji imaju dobre programe, evo npr. Žito"

On je u prvoj rečenici najavio da Žitu fali zemlje, a imaju 20 000 ha. I sada kada natječaji padaju i pročišćavaju se, izmislili su da stočari dobiju direktnom pogodbom zemlju, čime su napravili još veći fijasko. Iz ureda su jednostavno dijelili zemlju stočarima, ne gledajući koliko je to daleko.

Tako je stočar iz Gorjana dobio zemlju u Semeljcima, a iz Semeljaca u Đakovu.

Ostaviti zemlju "zdravim"  poljoprivrednicima  koji nemaju duga i hrvatska poljoprivreda će brzo krenuti na bolje.